Wilkim.reismee.nl

Dag 7 t/m dag 11

Nogmaals voor diegene die het gemist hebben. 11 september zondag: Vanmorgen hoefden we er niet zo vroeg uit omdat het vandaag allemaal in Kandy te doen was.Eerst brachten we een bezoek aan de "Tooth Temple" alwaar een tand van Boeddha onder groot ceremonieel vertoon bewaard en bewaakt werd.We hadden "de pech" dat de "volle maan feestdag" vandaag was, zodat het erg druk was.Door al het geduw was het niet eens mogelijk een fatsoenlijke foto van de gouden kast (met daarin opgeslagen de vermeende tand) te maken.Op de terugweg begon het weer enorm te regenen en stelde Ajith voor om het bezoek aan de botanische tuinen naar morgen te verplaatsen.Het is überhaupt fascinerend dat er eigenlijk 2 klimaattypen zijn op dit eiland met een opp die vergelijkbaar is met die van BENELUX. : het 1/3 zuidwestelijke deel is erg nat en de rest van het eiland grofweg aan de andere kant van het centraal gelegen gebergte kent een vrij droog klimaat. 11 september vervolg: maar goed, na het bezoek aan de heiligste plaats op het eiland voor wat betreft de Boeddhisten, hebben we paar uurtjes gerelaxed onder genot van een pot thee.tevens heeft Wiljan zijn voorsprong in de scrabbletweekamp uitgebreid naar 3-1 , alhoewel het een haar scheelde of Kim had de stand gelijk getrokken. ' s Avonds zijn we nog voor het eten naar een dansvoorstelling geweest.alhoewel het niet allemaal (lees:allemaal niet) even gelijk ging we was het best leuk om te zien.In de kleding was in ieder geval enorm veel energie gestoken.bij het avondeten werden we wederom 'entertaint' door dezelfde band als de vorige avond.Ondanks twee wissels in de personele bezetting hebben ze ons wederom niet kunnen verleiden om hun nieuwste CD te kopen, ondanks dat ze zichzelf overtroffen met een foutloze vertolking van Uma Paloma Blanca(nadat Wiljan aangaf wel een NL liedje te willen horen. 12 september: Wederom niet al te vroeg op hoeven staan: 8 uur. Dit is overigens half 5 bij jullie in nl en niet 3 uur eerder zoals ik eerder vermeldde.Tsja, details zijn ook belangrijk nietwaar;).Na het ontbijt met een heerlijk ommeletje vertrokken we richting de botanische tuinen van Peredeniya.Deze zijn oorspronkelijk aangelegd om te testen welke uitheemse soorten er zoal konden groeien.Helaas was de Javaanse vijgenboom net gekortwiekt, maar was met al zijn gestutte takken desalniettemin nog steeds indrukwekkend.nb :voor de snoei bedroeg de opp van het bladerdek 1700 m2! Helaas hadden we de paraplu hier nodig. 12 september (vervolg) Wiljan kon zijn geluk niet op, zoveel planten en bomen. Ook Kim had t prima naar haar zin. Daarna ging de weg naar Kitulgala, bekend om film opnames van de rivier de Kwai. We zijn nat overgekomen. Onderweg hebben we nog Durian gegeten, vlgs Ajith “ smells like hell, tastes like hell“, maar bedoelde waarschijnlijk "heaven" Dat klonk ons wel uitdagend. De geur kun je t beste omschrijven als putlucht, de smaak heeft iets weg van avocado en lichee, dus "heaven" was waarschijnlijk wat hij bedoelde.Nou was zijn Engels sowieso niet al te best.Hij heeft waarschijnlijk naast zijn werk als gids een houtzagerij, want hij had het consequent over"did saw".Kim heeft nog uren al opboerend van haar durian kunnen genieten.(jack fruit en arian zijn in de bus verboden omdat je na het eten hiervan een enorme geur verspreidt) Afijn eenmaal aangekomen in ons hotel,kwamen we erachter, dat we een lekkage hadden in de badkamer, net boven de wc bij de verlichting. 12 september (vervolg 2) Volgens de portier was het de schuld vd op het dak spelende apen. We kregen een andere kamer.Alles in dit hotel was groezelig, beschimmeld en klam en was met stip het slechtste hotel tot dusverre, navenant met het weer. Het eten was simpel en a la carte maar verder ok. Het bleef de hele nacht regenen, dit was zelfs teveel voor Wiljan. Morgen gaan we naar theeplantage, tenminste als het weer het toelaat. 13 september Na een stevig ontbijt, zijn we onderweg naar Bandalawera. Het blijft regenen.Tot overmaat van ramp, is er een ongeval gebeurd op die slingerweg, waardoor we oponthoud hadden van 3 kwartier.Onderweg een tussenstop gemaakt bij theefabriek Blue Field(Ramboda).Hier kregen we een korte rondleiding waarin het productieproces van thee is uitgelegd. Zo weten we nu bijvoorbeeld wat het verschil tussen groene, zwarte en witte thee is: p.Echt een schitterend gezicht, al die intens groene plantages.Na nog eea ingeslagen te hebben voor de proviandkast thuis, vervolgden we onze weg naar het volgende hotel in Bandalawera.Er waren echter nog heel wat hobbels (lett en fig) op de weg.Eén dorpje was mede door werkzaamheden veranderd in een modderpoel.En om de haverklap een haarspeldbocht.Maar goed, toen we er na 3 uur bijna waren brak het zonnetje gelukkig weer door:) Des avonds was er wederom een heerlijk lopend buffet, het liep weer in straaltjes van Wiljan zijn gezicht.Op tijd naar bed want morgenvroeg moeten we er om 5u uit voor een bezoek aan de Horton Plains. 14 September: Vanmorgen dus erg vroeg opgestaan voor een bezoek aan natuurreservaat de Hortens Plaines.Nog voordat we de toegangspoortjes waren doorgegaan kwamen we bij het toilet een heuse eland tegen.Toen hij/zij op een gegeven moment tot op een meter was genaderd bleek waarom hij/zij geen enkele schroom kende.Hij/zij zat te azen op mijn banaantje.Zelfs de elanden proberen je hier iets te ontfutselen, al waren het geen roepies of eurocenten voor zijn zoontje deze keer.Na het afstaan van mijn banaan begonnen we aan het daadwerkelijke avontuur: een pittige wandeltocht van 9 km met een bruto hoogteverschil van 970m.Aanvankelijk moest de jas aan en de capuchon op(mist, regen, kou), maar gaandeweg trok het helemaal open , zodat we een paar mooie foto's konden maken.Geen overdaad aan flora of fauna, maar wel prachtige vergezichten met als letterlijk hoogtepunt"the World's End"(zie foto).Op de weg naar het volgende hotel hebben we nog een drankje gedaan.Daar zagen we een apenfamilie ruzie maken om een jack fruit.Wij aapten dit na en besloten onderweg bij een van de 975 verkooppunten langs de weg een schaaltje te kopen.Errug lekkah! Ware het niet dat Kim's maag enigszins opspeelde bij het avondeten (bbq, hmmm) in Tissamaharama.Na wat peristaltische bewegingen was het gelukkig over.Vanavond weer op tijd slapen omdat we er morgen wederom om 5u uitmoeten voor een bezoek aan Yala National Park.De scrabbletweestrijd ligt hierdoor even stil dus tussenstand blijft voorlopig 3-1 :)

Jan

Wat een regen! We hebben hier ook weet van regen, maar dit lijkt ons te overtreffen. Kim dat wordt een hele klus om die 3-1 achterstand om te buigen.
Heerlijk om zo'n actieve vakantie tehebben. GEniet van de laatste week!!!!

Martine

Wow, leuke verhalen en wat een avonturen!

Blijf genieten en tot gauw!

xx

Leny

Hey,
Superleuk om weer een serie avonturen te lezen!
Nu jullie alles van thee weten kom ik snel een bakkie doen; witte, zwarte of groene?
Lief hoor om je banaantje af te staan.
Ja je leert daar wel delen he?

Liefs xxxxx