Wilkim.reismee.nl

Dag 11 en dag 12

15 september: vanmorgen zijn we dus wederom vroeg opgestaan,maar dit werd dubbel en dwars beloond.Om 5.30u werden we door een jeep opgehaald voor een safari door National Park Bundala.In dit onherbergzame gebied hebben we allerhande flora en vooral fauna gezien zoals: olifanten, reigers, jakhalzen,acaponissen heel veel pauwen, buffels,1varaan,1 wild zwijn, reeën enz.Je kon wel blijven schieten met je camera.Halverwege de tour hebben we het ontbijt dat in alle vroegte fantastisch samengesteld was door het hotel opgegeten. Wiljan vergeet helemaal dat we het ontbijt aten op een onwaarschijnlijk mooie lokatie, boven op een klif met uitzicht op zee.Na de tour hebben we een paar uurtjes aan het zwembad gelegen.'s Middags hebben we nogmaals een safari gedaan, maar nu door Yala National Park. 15 september (vervolg 2) Het Yala National Park was toch open tegen onze verwachting in. Dit is het park waar de grootste dichtheid is van "leopards" ter wereld. We reden er met dezelfde jeep heen als vanmorgen. Wederom spotten we olifanten, erg veel vogels, buffels, apen,varanen, krokodillen,etc.Rond een uur of vijf begon onze jeepchauffeur opeens als een gek te rijden.Er werden snelheden van wel 80km/h bereikt over de hobbelige paden,waarbij ook andere jeeps ingehaald werd.We vermoedden dat hij een sms van zijn vrouw had ontvangen met mededeling dat de curry al stond te pruttelen.Maar later bleek wat de echte reden was: HET LUIPAARD WAS GESIGNALEERD.Stonden we daar opeens temidden van 20 andere jeeps te turen naar een bosrand, maar geen leopard te zien.Slechts 1 jeep met daarin onze nederlandse vriendjes(die we bij de trip naar Hortens Planes ontmoet hadden) hebben het luipaard een kwartier in actie kunnen zien.Totdat het donker was hebben we heen en weer gereden om te zoeken,maar helaas zonder resultaat.Vermoedelijk is het elke avond hetzelfde circus.Gezien het fanatisme zou het me niets verbazen als ze een competitie bijhouden of zou het misschien zijn om de fooi nog wat op te drijven.Ik kan het me haast niet voorstellen, niet zo negatief denken Wiljan! Thuis eerst lekker gedoucht om het zand dat werkelijk overal in, op en tussen zat te verwijderen. 16 september: Vandaag staat de laatste excursie op het programma. We gaan naar onze eindbestemming Kalutara en onderweg stoppen we dan in Galle. Tussendoor is er nog een schildpad opvangcentrum in Koggala. Hier vangen ze schildpadden op die bijv gewond zijn en kopen ze eieren, die anders in de soep belanden van de vissers en laten deze vervolgens uitkomen. Dit was mooi om ter zien dat deze mooie dieren toch beschermd worden in dit land.Ook slecht dat mensen de eieren natuurlijk opgraven, want ook hier is dat verboden. Kim heeft hier genoten van deze bijzondere dieren, Wiljan iets minder, hij zat voornamelijk op de wc. Ook hij bleek toch geen stalen darmen te hebben was Kim's conclusie. De beroemde paalvissers hebben we laten schieten, we kwamen alleen neppers tegen, die veel geld(500 roepie) vroegen voor een foto.Op naar Galle.Dit is een oud stadje met een Nederlands fort, zelfs een Nederlands gereformeerd kerkje. Het bijzondere was dat er een hele hoop grafstenen van Nederlanders te zien zijn, over eentje was Kim bijna gestruikeld. Onze namen zijn vereeuwigd in een gastboek, op verzoek van een man in de kerk. Ook werden we vriendelijk gevraagd om een financiële bijdrage te leveren, dit was geen overbodige luxe, gezien de staat vd kerk. Opmerkelijk was dat er toch nog 30-35 mensen zondags in de kerk komen. Daarna hebben we nog overblijfselen van het fort bezocht. Na een drankje, vervolgden we de reis, welke overigens over de A2 (ja ook hier hebben ze die!) richting Kalutara. 16 september(vervolg) Tussen Galle en Kalutara kwamen we door een gebied waar de schade aangericht door de tsunami van 2004 nog steeds zichtbaar was.Heel veel leegstaande half verbrokkelde huizen en andere ruïnes.Nadat we in het hotel in Kalutara waren aangekomen, bleek dat we Ajith voor het laatst gezien hadden.Dus moesten we even snel op de kamer berekenen welke fooi we hem zouden geven.Op het wisselgeldincident na, had hij het goed gedaan, zo vonden wij.Dus hebben we hem toch een goede gooi gegeven.Kalutara is van buiten een prachtig hotel, maar.....(wordt vervolgd) o ja:( Kim heeft de stand teruggebracht tot 3-2 nadat ze in beurt 2 al 80pt had vergaard (wordt ook vervolgd,grrrr)